Recenzie – Despre somn. De ce este vital să dormim și să visăm de Matthew Walker

Am citit destul de puțin, din păcate, în ultima vreme. M-am axat mai mult pe latura de dezvoltare personală decât beletristică, așa că despre o asemenea carte îți voi vorbi acum – care are în centru (surpriză!) somnul. E incredibil chiar și pentru mine, având în vedere că mereu am afirmat sus și tare că somnul e supraestimat. Îți povestesc în continuare ce anume mi-a schimbat percepția.

elefant.ro

„Despre somn. De ce este vital să dormim și să visăm” de Matthew Walker

Spre rușinea mea, trebuie să recunosc că nu am citit efectiv cartea de față despre somn, ci am ascultat-o aici, sub formă de audiobook. (Oricum, după lectura asta senzațională, vreau să o comand de pe Elefant sau Libris, pentru a o avea acasă. Se găsește în limba română, deci nu-ți face griji dacă nu stăpânești engleza.)

M-a marcat încă din primele minute. Aceasta explică cu lux de amănunte importanța și beneficiile somnului, ce se întâmplă când dormi și câte ore de somn sunt necesare organismului uman. Autorul cărții, Matthew Walker, a cercetat ani de zile subiectul și prezintă informațiile atât în mod simplu, pe înțelesul tuturor, cât și complex, menționând modul în care funcționează corpul și creierul nostru.

Cartea e plină de detalii prețioase, cum ar fi:

Cel mai odihnitor somn este între 10 și 12 seara

Înainte de a spune că studiile au demonstrat că fiecare om are propriul ritm după care „operează”, țin să specific că Walker demontează acele declarații. Conform lui, somnul de până la miezul nopții este de departe cel mai odihnitor și contribuie la sănătatea noastră psihică, precum și la starea de bine.

Dacă ți-e foarte somn la 4-5 ore după ce te-ai trezit de dimineață, este semn că nu ai dormit destul

De îndată ce am aflat acest pont, mi-am analizat comportamentul și programul de somn. Cum mă trezesc la 7, am constatat că în jur de ora 11 casc într-o veselie și nu mă mai pot concentra la nimic.

De câte ore de somn are nevoie un om adult? Simplu, de 8

Da, da, este adevărat. Numai așa va putea trece eficient prin toate etapele somnului și se va trezi mai apoi în formă. Deviațiile de la această valoare este indicat să fie cât mai mici, fiindcă există riscul dezechilibrelor pe toate planurile. De fapt, sunt extrem de puțini oameni pe lume care au nevoie de doar câteva ore de somn, fiind o cauză a unei afecțiuni grave. Imaginează-ți că dormitul a 6 ore pe noapte timp de 4-5 zile se va simți în final ca o noapte de nesomn.

Somnul nu se recuperează

În cazul în care te bazezi că vei recupera o noapte albă cu un somn îndelungat următoarea zi, scoate-ți ideea din minte. Indiferent ce ai face, orele acelea de odihnă nu se mai întorc. În schimb, se poate dovedi mai benefic să previi în loc să tratezi, adică să dormi puțin înainte de acea noapte solicitantă.

Atragi diverse boli și acumulezi kilograme nedorite dacă nu acorzi atenție somnului

Printre beneficiile somnului se numără creșterea imunității, protejarea împotriva bolilor cardiovasculare și a Alzheimerului, menținerea greutății în parametri optimi și reducerea stării de stres. Pe celelalte te provoc să le descoperi tu prin intermediul cărții!

Dormitul este vital, fix ca mâncarea și hidratarea

Se pune accent tot mai tare asupra unui stil de viață sănătos. Cu toate acestea, promovate sunt în special alimentația și sportul, sărindu-se peste somn. Absența lui determină și lipsa energiei, irascibilitate și program dat peste cap.

Noaptea este făcută pentru a dormi

Ceasul biologic ne spune foarte clar că lumina de afară e pentru diverse activități și întunericul înseamnă odihnă. Ne mințim atunci când afirmăm contrariul și ne zăpăcim organismul chinuindu-l să funcționeze în mod opus. De aceea, numeroase cercetări au arătat că persoanele ce lucrează în ture sunt predispuse să se îmbolnăvească inclusiv de cancer.

Visele ne ajută să ne dezvoltăm memoria, concentrarea și capacitatea de a rezolva probleme

Nu doar somnul are rolul lui. Visele ne stimulează activitatea cerebrală, ceea ce este vizibil la nivelul funcționării sale pe parcursul zilei. În plus, expresia „sleep on it” are bază științifică, deoarece este foarte posibil să ne trezim cu idei de rezolvare a dilemelor și situațiilor cu care ne confruntăm în realitate.

Pentru o creativitate sporită, este recomandat un somn de amiază de 1-1:30 ore

Odată ajunși în faza REM a somnului, apar și visele, fie că ni le amintim sau nu. Un ciclu complet de somn, care să cuprindă toate etapele, fără a forța ceva, durează aproximativ 1:30 ore. Imediat ce ne trezim vom avea abilitățile intensificate și creativitatea la cote alarmante.

Ca să îți faci o idee mai clară, iată și etapele somnului:

1. Somnul NREM sau Non-REM – prima etapă

Este starea aceea de moleșeală, în care te îndrepți vertiginos spre somn, însă nu ai adormit total și te trezești la orice zgomot. Activitatea creierului scade, bătăile inimii încetinesc și mușchii se relaxează.

2. Somnul NREM sau Non-REM – a doua etapă

Aici se opresc mișcările oculare, pierdem ușor contactul cu lumea exterioară, ni se reglează respirația și bătăile inimii și, nu în ultimul rând, scade temperatura corpului.

libris.ro

3. NREM sau Non-REM – a treia etapă

Deja nu mai auzim ce se întâmplă în jurul nostru când dormim. Ne pregătim de somnul adânc și e momentul în care ne încărcăm bateriile cu energie pentru o nouă zi.

4. Somnul REM sau profund

Corpul e nemișcat, dar creierul și ochii se mișcă cu viteza luminii. Este perioada în care se cimentează informațiile învățate în ziua precedentă și se manifestă visele.

Matthew Walker vorbește deschis despre somn în carte, abordând toate laturile temei. Vei afla acolo până și ce se întâmplă dacă nu dormim. Crede-mă că nu vrei să testezi pe propria piele efectele!

Cum ți se pare cartea Despre somn. De ce este vital să dormim și să visăm de Matthew Walker? Nu-i așa că e un must read? Eu zic să o achiziționezi cât mai repede!

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.